Založ si blog

Padláš: „zzzzznmknfkjNAJFHEGmmmm nnfjfjjfoaiojuueuzrt…“

👣 P A D L Á Š

Na povale (po našom „padláš“) som našiel poklady. V kusoch slnečných lúčov z malého okienka vírili striebristé zrnká prachu, pretínali prítmie v tajomnom priestore, kde bola moja detská bielomodrá lavica. Mala odkladací priestor, v ktorom som našiel veľa zviazaných farebných i čiernobielych časopisov, previazaných špagátom. Boli to „Film a divadlo“, „100 plus 1 zahraničních zajímavostí“, „Mladá tvorba“ a ročníky „Života“ a „Pravdy“ z rokov 1968–1972 a iné. Celé hodiny som vdychoval prach a listoval si v časopisoch a novinách. V niektorých som našiel aj nahé ženy, boli to prvé také obrázky, ktoré som videl. Niektorým článkom v novinách som nerozumel. To boli tie o politike.

Niekedy ma, tuho začítanému, naľakala myš alebo mačka, ktoré narobili buchot v kútoch. Krv mi stuhla v žilách, vyrušili ma v chvíľach sústredenia, v chvíľach, keď som bol mysľou úplne inde než na našom padláši. Občas do okienka, trepotajúc krídlami pristála hrdlička, ale keď ma zbadala, od strachu vypustila hovienko a ozlomkrky sa pratala.

Na lavici trónil starý písací stroj. Neviem už, odkiaľ sa vzal, ale bola to krásna mašinka. Volal sa Underwood. Mal už dosť potrhanú pásku, ale ešte fungoval. Skúšal som do neho vložiť papier. Po niekoľkých pokusoch sa mi to podarilo. Stlačil som gombík, kladivko buchlo a – nič. Skúsil som znova. Zbytočne. Len na valci a papieri ostal bezfarebný odtlačok písmena z kladivka. Potom som si všimol, že čierna páska nie je vo svojom bežci.

Po chvíľke trápenia sa mi ju čiernymi prstami podarilo dať tam, kam patrila. A buchol som znova. Na papieri sa objavilo písmeno! Od radosti som trieskal po klávesoch ako na klavíri a na papieri sa objavovali nezmyselné odtlačky písmen. Vyzerali asi takto: „zzzzznmknfkjNAJFHEGmmmm nnfjfjjfoaiojuueuzrt…“

Keď papier prišiel na koniec valca, krásne to zazvonilo. Malou páčkou bolo treba valec posunúť na ďalší riadok. Bolo to veľmi vzrušujúce, pokúsil som sa napísať svoje prvé slovo. Nepamätám si už, ktoré to bolo, ale na tom stroji som sa naučil písať svoje prvé vety. Celé hodiny som dokázal trieskať do toho starého stroja…

.:.
(c) Anton Pižurný
BIELA SKRINKA
Chlapci zo Schubertovej ulice
(úryvok) foto a.a.

V o l i č

29.03.2024

voľne podľa Haščáka

Ku Dňu učiteľov

28.03.2024

UČITEĽOM Z LÁSKY . Pani učiteľka slovenčiny na dôchodku bývajúca nad nami . dnes, hoci nie je nedeľa, nahnevane búši tĺčikom do dvoch rezňov, . akoby zabíjala svoje spomienky na časy, . keď učiteľ bol váženým človekom . a človek nebol človeku vlkom. . .:. Anton Pižurný

Sociálna balada

27.03.2024

Rural Emergency Hospitals

Slováci si skryli kódy pod klobúky a nadchli špičkových amerických technológov

29.03.2024 15:00

Organizácia Slovak PRO pomáha Slovákom uchytiť sa na americkom trhu. Kto má skvelé nápady, má šancu uspieť aj v silnej konkurencii v USA.

zalužnyj, syrskyj

Zelenskyj hovoril o polmilióne mobilizovaných. General Syrskyj: Potrebujeme výrazne menej vojakov

29.03.2024 14:16

Ukrajinská armáda bude musieť pre obranu pred ruskou inváziou mobilizovať menej vojakov, než sa pôvodne očakávalo.

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10

Evakuovať museli 50 ľudí.

Putin

Rutte: Vyšetrovanie ruskej propagandistickej siete je veľmi znepokojujúce

29.03.2024 12:54, aktualizované: 13:58

Činnosť proruskej špionážnej siete vyšetruje poľská kontrarozviedka a tiež belgické či české spravodajské služby.

pizurny2

Slová strácajú svoj pôvodný význam a činy pravý zmysel.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,218
Celková čítanosť: 2136691x
Priemerná čítanosť článkov: 1754x

Autor blogu

Kategórie