Založ si blog

P r v á

🌓 HVIEZDNY SEN
(Raritka z archívu pamäte)
.
Písal sa rok 1978, mal som 16 rokov a po absolvovaní Základnej deväťročnej školy v Želiezovciach nastúpil ako študent Gymnázia tamtiež do prvého ročníka. Už niekoľko rokov predtým som na kufríkovom písacom stroji Consul, ktorý mi kúpili rodičia k narodeninám, písal prózu aj poéziu. Najmä poviedky no a básničky som si dokonca rátal a bolo ich dovtedy okolo 1500. 🙂 Už som si dokonca na kolene samizdatovo vydal aj zbierky poézie „Princova botanika“ a „Potkany snov“. Mal som vtedy šesťnásť rokov. Mojím vzormi boli Baudelaire, Thákur, Verlaine, Prévert, či Rimbaud. Slovenských spisovateľov poézie som odmietal, na milosť som vzal slovenských prozaikov – poviedkárov Jozefa Puškáša, Jána Lenču, Ruda Slobodu, Dušana Mitanu, Antona Hykischa a ďalších.
.
Na Gymnáziu vydávali cyklostylom rozmnožovaný časopis „Zrkadlo“. Samozrejme som ním pohŕdal (mal som predsa podstatne vyššie ciele k dobytiu Parnasu), ale nakoniec ma jeho redaktorka susedka Adriana Czigányiová Kovácsová presvedčila a napísal som im básničku. Musela byť angažovaná, preto sa trocha čudujem, že unikla pozornému oku ateistického cenzora, Volala sa „Hviezdny sen“. Bola to moja celkom prvá uverejnená báseň, preto si ju pamätám dodnes. O dva roky neskôr (to som už bol študentom Gymnázia v Banskej Štiavnici) som už mal v Novom slove mladých uverejnenú aj prvú poviedku (oddelenie prózy viedla Oľga Feldeková), ktorá bola o zaľúbenej dvojici pri hrobe Maríny a onedlho aj báseň (oddelenie poézie viedol Vojtech Mihálik), ktorá bola o baníkoch v štiavnickej krčme Metropol. Ale tou mojou celkom prvou uverejnenou bola práve táto:
.
HVIEZDNY SEN
.
V hlbokej oblohe hviezdy sa vznášajú
my dolu len zemou putujeme,
sme smrteľní, to už dávno vieme:
– Ľudstvo nie je nekonečné,
nežijeme predsa večne
a hviezdy sú predsa večné.
.
Raz vznesieme sa
na korábe smrti
do svojej diale určenej.
.
Tam zlatým
zažneme sa plameňom.
.
No nebo neprijíma tých,
ktorí v minulosti chopili sa dýk
a teraz v zbroji nukleárnej
slovo „Mier“ im padá z pier,
.
Zem chcú zničiť zo závisti
že nemôžu byť hviezdami.
.
(Anton Pižurný, 1978, Želiezovce)

Š u s t e r 1

19.05.2024

ŠUSTER I. časť „Šuster – flek, uchytil kopyto a bežal preč“, – takto pred viac ako polstoročím pokrikovali na mojich bratov kamaráti. Náš otec bol totiž obuvník – šuster. Ale nie hocijaký „príštipkár“. On bol vážený pán majster obuvníckeho remesla. . Obec Prenčov mala pred 60 rokmi 600 -700 obyvateľov. Z nich šiesti boli obuvníci. Dnes tomu asi [...]

O slobode

18.05.2024

O SLOBODE– Máte ešte toho milého vtáčika?– Nie, umrel nám…– A čo mu bolo? Veď mal takú peknú klietku…(c) anton andrej pižurný, 1993, debutová zbierka básní „Majte ma radi“ ilustrácia a.a.

maďarsko, loď, dunaj

Na Dunaji sa zrazili člny. Hlásia najmenej dve obete a päť nezvestných

19.05.2024 12:11

Polícia začala trestné konanie voči neznámemu páchateľovi pre podozrenie z ohrozenia vodnej dopravy a usmrtenia viacerých osôb.

SR premiér Fico atentát stav Kaliňák BBX

Štyri dni po atentáte na Fica: Premiér je mimo ohrozenia života. Jeho stav je však naďalej vážny

19.05.2024 11:22, aktualizované: 12:30

Roberta Fica zasiahli štyri strely z piatich a spôsobili mu rozsiahle zranenia.

Pellegrini

Pellegrini o okrúhlom stole: Ešte zrejme nedozrel čas. Ak nie sú pripravení politici, buďme aspoň my všetci

19.05.2024 10:45, aktualizované: 11:02

Pellegrini stretnutie parlamentných strán zvolal spolu s Čaputovou po atentáte na premiéra Fica.

pásmo gazy, izrael, palestínčania

Pri izraelskom nálete na tábor Nusajrát údajne zahynulo 20 ľudí

19.05.2024 10:31

Medzi zranenými je aj viacero detí. Záchranári naďalej prehľadávali trosky.

pizurny2

Slová strácajú svoj pôvodný význam a činy pravý zmysel.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,267
Celková čítanosť: 2216371x
Priemerná čítanosť článkov: 1749x

Autor blogu

Kategórie