Založ si blog

Prvé dotyky na Počúvadle

PRVÉ DOTYKY
Okolie Banskej Štiavnice je známe svojimi prekrásnymi jazerami. Volajú ich tajchy a boli vybudované pre potreby baníkov, ktorým pomáhala poháňať ich stroje. Kolpachy, Richňava, Počúvadlo… Kedysi ich bolo viac než dvadsať. Hádam najznámejším bolo a je Počúvadlo. Je rovno pod Sitnom a je na ňom asi najviac chát. Vravievalo sa, že v ňom je najstudenšia voda. Náš otec v tom čase pracoval ako okresný veterinár a tí mali chatu práve na Počúvadlianskom jazere. Bola niekoľko minút od hrádze jazera, v dolinke, nad ktorou bola pekná studnička v domčeku so strieškou, k nemu bol na reťazi pripevnený plechový hrnček, aby si každý mohol nabrať výbornej vody a napiť sa.
Chata bola obložená drevom a pri nej bolo veľké ohnisko s kovovým ražňom a s veľkými pňami okolo na sedenie. To bol naozajstný táborák. Hneď v prvý večer sa mala robiť veľká vatra a naši známi z Bratislavy, ktorých otec pozval, keďže moja sestra Beáta mala ísť študovať psychológiu, rodina pána doktora Ďuriča, si zaumienili, že sa v ten večer bude robiť živánska. Netušil som, čo živánska je, ale zdalo sa mi to veľmi zaujímavé. Ďuričovci mali dcéru Katku, ktorú som volal „Kejt“, lebo to znelo tak anglicky. Najskôr sa mi nepáčila, lebo naši rodičia nás stále nútili, aby sme sa spolu kamarátili, a ja som sa s ňou nemal o čom rozprávať. Ale keďže naša spoločná dovolenka na chate na Počúvadle mala trvať viac ako týždeň a hneď v prvý deň začalo pršať, rozhodlo sa, že sa bude hrať kanasta a žolíky v spoločenskej miestnosti chaty.
A tu sme s Kejt boli doma. Zistili sme, že sme v kanaste experti a bez problémov sme dospelým dávali na frak ako nič. To náš zblížilo. A potom som si všimol, že Kejt má pekné oči, najmä keď sa na mňa dlho zadívala, aby som vedel, kam mám v kanaste priložiť karty. Lebo to už asi nebolo iba o kartách.
Kvapky dažďa stekajú po augustových oknách chaty na Počúvadle, dospelí išli do Štiavnice, ja hľadím z kuchyne na čoraz zmáčanejšie ohnisko pri lese. Chytá sa ma neznámy smútok, ktorý ale je akosi zvláštne krásny. Do šumu dažďa sa začal vplietať vrúcny spev vtáčikov. Akoby tušili, že onedlho dážď ustane a na oblohu vyjde Slnko, ktoré všetko vysuší a z lúky v našej doline začne stúpať závoj pary.
.:.
(c) Anton Pižurný
SPRIADANIE MYŠLIENOK
(úryvok z rukopisu)
foto autor
Väzenie / Väznica / Cela /

Najviac väzňov v SR malo dokončené len úplné základné vzdelanie

05.05.2024 12:13

Celkovo sa v slovenských ústavoch k 31. decembru 2023 nachádzalo 8 305 odsúdených osôb a 1 419 obvinených osôb.

EU Dollar Euro Parity Explainer

Lídri susedných štátov svoje sľuby o eure nesplnili. Kedy Slováci prestanú platiť korunou, forintom a zlotým?

05.05.2024 11:27

Politici v Česku, Poľsku a Maďarsku mali ambiciózne plány s prijatím spoločnej európskej meny. Zostalo pri kvetnatých rečiach. Ako to vyzerá teraz?

Partizánske / Prietrž mračien / Potopa / Pes /

Stačilo 15 minút. Po prietrži mračien vytopilo časť Partizánskeho, vyhlásili mimoriadnu situáciu

05.05.2024 10:42

Okrem mimoriadnej situácie vyhlásili aj tretí stupeň povodňovej aktivity.

Vesmír / AStronómia / Hviezdy /

Z Hurbanova do brazílskeho Ria. Pätica slovenských študentov postúpila na medzinárodnú olympiádu v astronómii

05.05.2024 10:28

Do medzinárodného kola sa prebojovali Patrik Prítrský, Mário Tlamka, Vladimír Slanina, Tomáš Kubrický a Marek Baňárek.

pizurny2

Slová strácajú svoj pôvodný význam a činy pravý zmysel.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,254
Celková čítanosť: 2193592x
Priemerná čítanosť článkov: 1749x

Autor blogu

Kategórie