Založ si blog

Vojna je krásna, ale krátka

POÉZIA A VOJNA
(Vojíne, vy jste takovej debil!)

Kedysi (keď sa naša republika ešte volala Československo) bola povinná takzvaná Základná vojenská služba (ZVS), ktorej sa musel na dva roky (iní aj menej, najmä ženatí s deťmi, ale iní aj viac, ak museli nadsluhovať basu) zo zákona zúčastniť každý mladý (zdravý) muž od 18tich rokov. Nechcem tu teraz riešiť jej zmysel (ale čoraz viac si myslím, že pár mesiacov vojny by sa dnes zišlo mnohým), ja som – odhliadnuc od niektorých nezmyselných príhod a rozkazov – mal „dobrú vojnu“, bol som vo funkcii štábneho pisára. Prvý rok v Domažlicích ako písař – motocyklista (tuším ČVO 934), čo dodnes nechápem, keďže nemám ani vodičák a svoju motorku som nikdy nevidel.

Druhým rokom ako pisár zabezpečovacieho útvaru Prvej armády v Příbrami (kam som sa rozkazom odvelil sám). O mojej ZVS by sa dal napísať román (už som ho aj začal písať), teraz sa chcem (aj na popud priateľa básnika Jiřího Rybišára z Chrudimi) zastaviť pri poézii v armáde. Pred nástupom na ZVS som už publikoval svoju poéziu a prózu v Novom slove mladých u Mihálika a Feldekovej, aj inde.

… Raz som sa teda (ako pisár – motocyklista) v Domažlicích z nudy hecol, keďže som často chodieval do útvarovej knižnice, napísal a zrežíroval som protivojnové poetické pásmo – výber z poézie Laca Novomeského a ďalších. Tuším som tam zakomponoval aj svoju vlastnú tvorbu, do toho pásma som okrem seba zrežíroval aj dvoch kolegov vojakov a veľmi dobre som sa na tom všetkom zabával. No a s týmto pásmom sme sa napodiv dostali až do divízneho finále ASUTu (Armádní soutěž umělecké tvořivosti) v Sušicích. Ale tam som to už emočne nezvládol a tak som sa ožral v ateliéri u kolegu pisára Marcela Vaneka, že som nešiel na pódium súťaže.

Všade ma hľadali, bol z toho dosť veľký prúser, ktorý mi našťastie pomohol vyhladiť Marcel (dnes známy spisovateľ, žijúci v Stuttgarte) ale až na druhý deň ráno ma našla v Marcelovom ateliéri (tvoril tam na propagácii) nejaká vojenská funkcionárka:
– „Vojíne, vy jste takovej debil! Proč jste nepřišel? Měli jste to vyhrát!“ – a bylo vymalováno.

S treštiacou hlavou som sa rozlúčil s Marcelom a bol som rád, že sa mi podarilo vyhnúť sa base.

Ach jo… ! Vojna je krásna, ale krátka. 🙂 – tak sme si hovorievali s veľkou dávkou cynizmu a irónie… 🙁

.:.
(c) Anton Pižurný
7. marca 2021

Ku Dňu učiteľov

28.03.2024

UČITEĽOM Z LÁSKY . Pani učiteľka slovenčiny na dôchodku bývajúca nad nami . dnes, hoci nie je nedeľa, nahnevane búši tĺčikom do dvoch rezňov, . akoby zabíjala svoje spomienky na časy, . keď učiteľ bol váženým človekom . a človek nebol človeku vlkom. . .:. Anton Pižurný

Sociálna balada

27.03.2024

S l o b o d a

26.03.2024

FTX Bankman Fried

Súd poslal zakladateľa kryptomenovej burzy FTX na 25 rokov do väzenia

28.03.2024 17:13

Pred kolapsom v novembri 2022 bola druhou najväčšou kryptomenovou burzou na svete.

Crocus, Moskva, Rusko, teroristický útok

Teroristický útok si objednali Ukrajinci máme dôkaz, tvrdí Moskva. Nezmysel, opakovane sme vás varovali, reaguje USA

28.03.2024 16:36, aktualizované: 16:48

Za útok v koncertnej sieni v Krasnogorsku na predmestí Moskvy je zodpovedný výlučne Islamský štát, vyhlásil bezpečnostný hovorca Bieleho domu John Kirby.

Tomáš Drucker

Ministerstvo školstva: Prístup k tehotným študentkám by sa novelou zákona mohol zmeniť

28.03.2024 16:17

Ako priblížili z rezortu, podľa navrhovaných úprav má VŠ povinnosť prihliadať na ich potreby, najmä pri tvorbe študijných plánov.

Polícia / Pomáhať a chrániť / Policajné auto /

Polícia vyšetruje prípad sexuálneho zneužitia dvoch dievčat pri Košiciach

28.03.2024 16:01

Mali byť v aute sexuálne zneužité dve 11-ročné dievčatá.

pizurny2

Slová strácajú svoj pôvodný význam a činy pravý zmysel.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,217
Celková čítanosť: 2135460x
Priemerná čítanosť článkov: 1755x

Autor blogu

Kategórie